Japán Szakos Tanulmányaim

ELTE Japán, Josai tanulmányok Japánban és KRE Japanológia mesterszak

Beadandók

3 Comments

A második félévben összesen 4 beadandót kell csinálni. Ezeket fogom most kicsit részletezni.

Távol-keleti művészettörténet beadandó:

Az előző félévhez hasonlóan most is kellett beadandót csinálni, szintén egy rajzot és egy szöveget.
Eredetileg a Hopp Ferenc múzeum tárlatából kellett volna kiválasztani egy japán tárgyat, de mivel a tárlat Pécsre költözött, így a tanárnő végül azt mondta, hogy bármilyen múzeumból származó japán tárgy megfelel. Nekem volt pár fényképem a British Museum japán tárlatáról és végül abból választottam ki egy inrōt, egy olyan tárgyat, amit kisebb dolgok, pl. gyógyszerek tárolására használtak a japánok. A British Museum honlapjára is felmentem és ott is rákerestem a tárgyra, ott jobb minőségű képet találtam róla, így alaposan át tudtam tanulmányozni a díszítést és ezáltal könnyebb volt lerajzolni. Nem csak rajzolni lehetett, a lényeg a tárgy vizuális ábrázolása volt. Akár szobrot is lehetett volna csinálni. A rajzolás csak pár órát vett igénybe és szerintem nagyon jól sikerült, pedig ilyesmit nem sűrűn mondok a rajzaimra.
A másik beadandó pedig egy szöveg volt. Össze kellett hasonlítani a japán és a koreai művészetet, kiemelve a különbségeket és a hasonlóságokat. Ez már nem volt olyan egyszerű feladat, mivel amikor ezt megírtam, a határidő lejárta után, akkor még kb. semmit nem adtak le nekünk a japán művészetről. Szóval ehhez nagyon sokat wikipédiáztam. Végül elég szép hosszúra sikeredett. A tanárnő nem mondta meg, hogy milyen hosszú kell, legyen. Azt mondta, a terjedelme mindegy, csak amikor elolvassa, érezze úgy, hogy tartalmas a szöveg. A két beadandó a tárgyra kapott jegy 40%-át teszi ki.

Íme a rajzom és mellette a fénykép:

beadandó rajzAN00523483_001_l

Szöveg, írás, kiadvány:

Erre is két beadandó volt. Az elsőnél egy, a szakunknak megfelelő forrásból kellett dolgozni. Azaz választani kellett egy szakirodalmat, ami lehetett könyv vagy cikk is (min. 15 oldal) és arról kellett egy 5000 karakteres ismertetőt írni. Ez megfelelően formázva majdnem 2 oldal 12-es betűmérettel. Nem volt egyszerű feladat. A tanárnő azon kívül, hogy hány karakter kell, legyen, körülbelül semmilyen egyéb instrukciót nem adott és ennek köszönhetően többen is újra írtuk, mert csak utólag tudtuk meg, hogy mikre kellett volna figyelni. Én egy több száz oldalas angol nyelvű szakirodalmat választottam a japán folklórral kapcsolatban egyrészt, mert érdekes (egyik kedvenc témám), másrészt, mert ez már megvolt otthon és régebben már el is kezdtem olvasni. Előtte még az ainukról olvastam pár cikket, mert az is érdekes téma, de egyik sem volt elég hosszú. Alapos keresgéléssel ki lehet szűrni, hogy melyek azok az internetes oldalak, ahol szakcikkek vannak. Minden egyes cikknél utána néztem a szerzőnek, hogy tudjam, milyen egyetemen tanít, mi a szakterülete. A választott könyvem a Pandemonium and Parade volt Michael Dylan Fostertől, aki az Indiana Egyetem Folklór és Népzenei Intézetének docense. Szóval a kritériumoknak megfelelt a könyv. A nehézsége, hogy szakkönyv lévén nem a hétköznapi angol kifejezések vannak benne és volt benne pár olyan szó, amit életemben először láttam és még a szótárban sem találtam. Végül csak sikerült egy olyan ismertetőt írnom, amit először a kutatott témával vezettem fel, aztán írtam az íróról majd a kiadóról és ebből kiderült, hogy miért pont ezt a könyvet választottam. Majd sorrendben röviden összefoglaltam a könyv tartalmát is, valamint a végére beleírtam, hogy kiknek ajánlom az elolvasását.
Erre maximum 10 pontot lehetett kapni és mivel 9-et kaptam első körben és fogalmam nem volt, hogy mi maradhatott ki belőle, írtam a tanárnőnek, aki leírta, hogy még mit hiányolt belőle. Ezután javítottam és megint elküldtem neki, ő pedig max. pontot adott rá.
A másik beadandó pedig egy bibliográfia elkészítése volt. Itt szintén olyan témát kellett választani, ami kapcsolatban áll a főszakunkkal. Először erre is a youkaiokról akartam összeszedni anyagot, de aztán nehézségekbe ütköztem. Rájöttem, hogy angol nyelven leginkább képeskönyvek jelentek meg a japán népi hitvilág lényeiről, ami ugye nem szakirodalom, így az nem kerülhet bele a bibliográfiába. Magyarul semmi nincs a témában. Japánul is rákerestem, de mivel még nem áll ott a nyelvtudásom, nehezen tudtam kiszűrni japán nyelvű könyvajánlókból, hogy melyik közülük a szakirodalom. Szóval inkább valami kézzelfoghatóbb témát választottam. A japán történelem legalább annyira érdekel, mint a néprajz és azon belül is a Shinsengumi nevű szervezetről szeretek olvasni, meg van is egy angol nyelvű és több japán nyelvű könyvem a témában, így ez eléggé biztos talajnak tűnt. Mivel történelmi dologról van szó, a szakirodalmat is egyszerűbb megtalálni belőle. Szóval fogtam magam és első körben megnéztem, még milyen angol nyelvű könyvek jelentek meg, amiket akár egy diplomamunkához is fel lehet használni és szó van benne a Shinsengumiről, vagy az Edo-korszak végi helyzetekről írnak benne, aminek az ismerete elengedhetetlen mondjuk egy Shinsengumiről szóló diploma megírásához. Ebből összeszedtem hatot, majd nekiláttam az elsődleges források, a japán nyelvű szakirodalom kikeresésének. Felmentem a japán Amazonra és többféle keresőszóval kerestem, aztán átfordítottam a könyv leírását és a visszajelzéseket is, az ISBN szám alapján pedig utána néztem, hogy írnak-e róluk angolul is valamit. A teljes bibliográfia megírása kb. 8 órát vett igénybe, szóval ráment egy teljes napom, de max. pontot kaptam rá. Erre maximum 5 pontot lehetett kapni.
Szóval a két beadandó összesen max. 15 pont volt, és az év végi zh, ami egyben az írásbeli vizsga is volt, pedig szintén max. 10 pont volt. Ebből is látszik, hogy a beadandók elég sokat nyomtak a latban.

Advertisements

3 thoughts on “Beadandók

  1. Nálatok mikor lett vége a vizsgaidőszaknak? Milyen lett a második féléves átlagod? 🙂

    • Szia!

      Én 23-án letudtam az utolsó vizsgámat is, már csak egy 4-est megyek javítózni jövő kedden, de amúgy Július 2-ig tart hivatalosan a vizsgaidőszak. 4,66 lett az átlagom, de remélem, hogy ezt még egy kicsit feljebb tudom húzni 🙂

      • Akkor nálatok elég hosszú a vizsgaidőszak. :O
        Egyébként az a 4,66 még így is nagyon szép, főleg egy ilyen nehéz szakon, hát még ha egy picit több is lesz, az már non plusz ultra! 😀
        Gondolom a nyáron lesz mit kipihenned. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s